Kino Scala
06.12.2017 Brno
Nejlepší odpad je takový, který nikdy nevznikne Načepovat si prací prostředky, nakoupit potraviny bez obalů, všechen odpad zužitkovat, vzdát se nákupů nového oblečení? Žít ekologičtěji a šetrněji ke zdraví není jen pro hipíky žijících na vesnici, ale jde to i moderním lidem v pulzujícím velkoměstě. V zajímavé přednášce Jak žít bez odpadu bude ve středu 6. prosince v brněnském Kině Scala odborník…
Adresa a kontaktní informace
- Adresa:
- Kino Scala
- Oblast
- Jihovýchod
- Kraj
- Jihomoravský kraj
- Okres
- Brno-město
- Obec
- Brno
Fotogalerie k článku
Nejlepší odpad je takový, který nikdy nevznikne
Načepovat si prací prostředky, nakoupit potraviny bez obalů, všechen odpad zužitkovat, vzdát se nákupů nového oblečení? Žít ekologičtěji a šetrněji ke zdraví není jen pro hipíky žijících na vesnici, ale jde to i moderním lidem v pulzujícím velkoměstě. V zajímavé přednášce Jak žít bez odpadu bude ve středu 6. prosince v brněnském Kině Scala odborník na zero waste filozofii Petr Hanzel hovořiť nejen o tom, jak správně recyklovat, ale hlavně jak předcházet vytváření zbytečného množství odpadu – v každodenním životě a v každodenních situacích.
Jste spoluzakladatelem, mluvčím a kreativcem neziskové organizace Bezobalu. Co je jejím cílem a náplní? Jaké máte reakce na vaše aktivity?
Petr Hanzel: Cílem je šířit v Česku bezodpadovou filosofii a životní styl zvaný zero waste. Letos jsme uspořádali osvětovou kampaň cosemistalo.cz s lidmi obalovými, loni sérii akcí Bezobalu o zero waste. Mluvíme o tématu v médiích, v školách a akcích. Provozujeme také dvě bezobalové prodejny a šíříme jejich koncept formou školení do regionů ČR.
Jak jste se k něčemu takovému dostal?
P. H.: Jako absolvent mediálních a komunikačních věd jsem se vždy zabýval možností rozšiřovat obzor veřejnosti o témata, která jsou z něj vytlačována. A jídlo je zásádní téma, nikdo se mu nevyhne. Shlédli jsme pár dokumentů o plýtvání, které mi otevřely oči. Vždy nás štvala hromada smetí, která se nám doma nakupila po každém nákupu. Pět let zpátky jsme tak začali zjišťovat, co se s tím dá dělat. Inspirovali jsme se aktivitami italské neziskovky Ecologos a anglického obchodu Unpackaged, které již tehdy koncept bezodpadového spotřebitelství propagovaly. Nyní již tyto obchody po Evropě přibývají každým měsícem a my jsme rádi, že se nám tento trend podařilo přenést i do Česka. Také jsme zde s kamarády rozjeli iniciativu Zachraň jídlo, která se věnuje problematice plýtvání potravinami.
Když mluvíme o zero waste, o jaký životní styl se jedná? Co je jeho podstatou a cílem?
P. H.: V zero waste přístupu nejde navzdory názvu o nulový odpad. Ta nula v názvu je jakýmsi provokativním ideálem, který je v dnešní spotřební společnosti nedosažitelný, ale jde o to se k němu přiblížit co nejvíce je v našich možnostech. Stačí následovat pravidlo pěti Z, které popisuje Bea Johnson ve své knize Domácnost bez odpadu: Zamítnout to, co nepotřebujeme. Zredukovat to, co potřebujeme. Zužitkovat to, co potřebujeme. Zrecyklovat to, co již nejde zamítnout, zredukovat či zužitkovat. Zkompostovat zbytek. Tyto kroky nemusíte dělat najednou. Stačí jít postupně, krok po kroku měnit své návyky a postupně uvidíte, jak se Váš život mění k lepšímu. Minimalizací a zefektivněním chodu domácnosti totiž šetříte nejen životní prostředí, ale i své peníze, čas a zdraví.
Jaké jsou prvotní tipy anebo rady, které byste dal těm, co se rozhodnou šetřit životní prostředí a kteří chtějí změnit svůj postoj ke konzumu?
P. H.: Začněte jednoduchými kroky a budťe trpěliví. Změnit své návyky není jednoduché, ale není to žádný závod. Začněte s sebou nosit opakovatelně použitelnou a výmývatelnou láhev na vodu a plátěnou tašku či síťovku, pár plátěnných pytlíků na pečivo, ovoce a zeleninu. Zpočátku budete nesví, když na vás prodavačky budou koukat, ale zvyknete si vy i ony. Budete se cítit lépe i tím, že k pozitivní změně budete inspirovat své okolí!
Jak je na tom Česko v recyklaci, tvorbě odpadu a chtění chránit životní prostředí, naše okolí, ve kterém žijeme, často celý život?
P. H.: My se soustředíme na to, jak předcházet vzniku odpadu, což by měla být priorita i vzhledem k nařízení Evropské unie z roku 2008 ohledně hierarchie nakládání s odpady. Ve skutečnosti se však již na národních i komunálních úrovních řeší především recyklace, spalovny a skládky, což jsou ty nejméně efektivní způsoby nakládání s odpadem. Nejlepší odpad je ten, který nikdy nevznikne. Jádrem problému je, že odpad zmizel z našeho obzoru, nikoliv však z našeho životního prostoru. Proto obzor české veřejnosti rozšiřujeme, ukazujeme kolik odpadu skutečně každý z nás vyprodukuje – na každého Čecha připadá přes 300 kg komunálního odpadu a 2,5 tuny celkového odpadu ročně.
Jaké jsou největší nesmysly, anebo překážky, které u nás ve společnosti fungují a brání nám zlepšovat ochranu životního prostředí?
P. H.: Našim činům předchází myšlenky. Hlavní problém je tedy dle mě v nastavení mysli. Odevšad na nás doléhají marketingové tlaky, které nás rafinovaně a často i podprahově nutí k tomu, abych nakupovali více a více, modernější a modernější. Abychom byli více žádoucí, sexy, spokojenější. Mnoho sociologických a psychologických průzkumů však dokazuje, že pocit štěstí není úměrný nárůstu našeho majetku. Od jistého prahu (zajištění skutečně potřebných věcí) ta úměra naopak začíná být nepřímá – čím více vlastníme, tím více se musíme starat, obávat a přitom naše konzumní chuť stále roste, nikdy ji neuspokojíme. Chudý totiž není ten, kdo má málo, ale kdo touží mít více. Zároveň se produkty vyrábějí tak, tak, aby vydržely co nejkratší dobu a my si museli kupovat další a další. Celá ekonomika totiž stojí na axiomu, že stále musí být ekonomický růst, jinak přijde krize. Takže se stále vyrábí více a více, bez ohledu na omezenost zdrojů a problematičnost likvidace odpadu. To je velmi krátkozraké.
Čím byste to zlepšil?
P. H.: Je třeba se probudit z konzumního snu a postupně začít přecházet z ekonomiky růstové na cirkulární, v níž se neplýtvá zdroji a dbá se na co nejdeljší životní cyklus všeho vyrobeného. Je třeba k tomu lidi informovat, motivovat a inspirovat pozitivní a atraktivní formou komunikace, z níž pochopí, že změna určitých návyků jim přinese kromě šetření životního prostředí přinese i jiné výhody – úsporu peněz, času a zdraví.
Petr Hanzel
je spoluzakladatelem, ředitelem a tiskovým mluvčím neziskové organizace Bezobalu, která inspiruje veřejnost, aby se zapojila do Zero Waste filozofie. Významně se podílí na osvětě a zvyšování povědomí o šetrné distribuci poskytováním rozhovorů do médií, vystupováním na konferencích a přednáškách, tvorbou komunikačních výstupů a síťováním s obdobnými iniciativami v Evropě (Itálie, Německo, Anglie, Norsko, Nizozemí).
6. 12. (středa)
Start: 20:30 hod.
Vstupenky: bit.ly/JakZitBezOdpaduBrno
Event: https://www.facebook.com/events/137294043666878
Těšíme se na vás!
Mapa
Líbí se vám tento článek a rádi byste, aby se v rubrice Kalendář akcí zobrazoval mezi prvními?
Pošlete SMS zprávu ve tvaru ATLASCESKA 109126 na telefonní číslo 9033350 a článek tak nikdo nepřehlédne!
Cena SMS zprávy je 50 Kč včetně DPH. Službu technicky zajišťuje Airtoy a.s. Reklamace plateb na reklamace@airtoy.cz nebo lince 602 777 555, 9 - 17 hodin, Po-Pá, www.platmobilem.cz. Kontakt na provozovatele: redakce@atlasceska.cz
Další akce v okolí
Noční běh pro Světlušku pokračuje v…
04.04.2024 - 04.04.2024
Špilberk
Již třetí letošní Noční běh pro Světlušku hostí jihomoravská metropole Brno. Ve čtvrtek 4. dubna opět ve 21 hod.…
Urban Challenge 2024 - Brno
24.05.2024 - 25.05.2024
Areál Integrované…
Urban Challenge je městský 5km dlouhý běh, který je určený pro každého.
Hravé neděle na Zážitkovce Brno - 2…
07.04.2024 - 07.04.2024
Zážitkovka Brno
Pomalujte a odneste si tričko s čupr chobotnicí, hrajte novinky i topovky od Kvída.
Hravé neděle na Zážitkovce Brno - 2…
14.04.2024 - 14.04.2024
Zážitkovka Brno
Utkejte se v malířském souboji. Poznejte Albi novinku ze série párty her.